Signalering van problemen door vrijwilligers

Als vrijwilliger maakt u zich soms zorgen over de persoon die u helpt. Bijvoorbeeld omdat uw cliënt zich vreemd gedraagt. Of ander gedrag vertoont. Of steeds vaker dingen vergeet.

Vraag uzelf hierbij af of het gedrag van de persoon normaal of afwijkend is. En of de situatie zorgelijk is. Voorbeelden van vreemd gedrag zijn:

  • Uw cliënt scheert zich ineens niet meer, terwijl hij dat altijd wel deed.
  • Uw cliënt reageert vaak geïrriteerd, wat u niet van hem kent.
  • De buurvrouw bracht regelmatig boodschappen mee, maar doet dat niet meer.
  • Uw cliënt vergeet steeds meer dingen, zoals namen en afspraken.

Wat kunt u doen?

  • Denkt u dat er iets aan de hand is? Bespreek dit dan met uw cliënt.
  • U kunt zeggen wat u heeft gemerkt. Of vragen of uw cliënt hulp wil. 
  • Vraag altijd toestemming aan uw cliënt of u de situatie mag bespreken met uw coördinator of de vrijwilligersorganisatie. Anders mag u de situatie alleen anoniem bespreken.

Verantwoordelijkheid

  • U merkt de verandering op en bespreekt dit.
  • Het is niet uw verantwoordelijkheid om het probleem op te lossen.
  • Heeft uw cliënt geen behoefte aan hulp? Dan moet u dat accepteren (hoe lastig dat misschien ook is).
  • Het is belangrijk dat u het vertrouwen van uw cliënt houdt

Meer weten?

 

Betrouwbare informatie

Deze informatie komt uit Regelhulp, een betrouwbare informatiebron van de overheid.

Heb je een vraag?

Professionals die u kunnen helpen

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties

Veelgestelde vragen over 'Mantelzorg en vrijwilligershulp'

Alle veelgestelde vragen