15 jaar en een burn-out

burnout

Wordt het je soms allemaal eventjes te veel? Wil je steeds alles goed doen? Heb je vaak moeite met ‘nee’ zeggen? Dan is de kans groter dat je last krijgt van een burn-out. Een burn-out is toch voor oude mensen? Nee dus. Het komt steeds vaker voor onder jongeren. Ben je bang dat je last hebt van een burn-out of denk je dat je op weg bent daarnaartoe? Hierbij enkele tips om je stress-levels onder controle te houden.

Heb ik een burn-out?

Als je last hebt van een burn-out betekent het dat je overspannen bent, je bent ‘opgebrand’. Vergelijk het met een tank die leeg is. Officieel heb je een burn-out als je langer dan een half jaar last hebt van bepaalde klachten.

Het is belangrijk om de symptomen te kennen, zodat je bij je huisarts kunt aangeven waar je last van hebt. De symptomen zijn:

  • Je bent vermoeid, uitgeput en gestrest
  • Je hebt geen concentratie meer
  • Je kunt niet goed meer functioneren
  • Je piekert veel
  • Je bent snel emotioneel; je huilt snel of bent snel boos
  • Je vergeet snel dingen
  • Je bent bang om fouten te maken
  • Je kunt niet goed tegen drukte om je heen
  • Je hebt last van lichamelijke pijntjes

Een burn-out ontstaat omdat je lange tijd veel stress hebt. Dit in combinatie met bijvoorbeeld een heftige gebeurtenis zoals een nieuwe school of ouders die gaan scheiden, kan zorgen voor een burn-out. Belangrijk is dat je dit tijdig herkent zodat je even een stapje terug kan doen.

Dit kun je doen:

  • Slaap en eet goed en regelmatig;
  • Beweeg minstens een half uur per dag. Bijvoorbeeld een rondje lopen of sport thuis met instructiefilmpjes van YouTube.
  • Schrijf je gedachten en gevoelens op. Zo laat je het los en word je rustiger.
  • Kijk iets minder vaak op sociale media/telefoon.
  • Doe veel dingen die je leuk vindt.

Mensen met een burn-out hebben vaak het gevoel dat ze niets los mogen laten. Dat ‘rustig aan doen’ geen optie is. Besef dat een burn-out je leven echt volkomen plat kan leggen. Voorkomen is dus altijd beter en de enige manier is door te accepteren dat je rust moet nemen.

Denk je na het lezen van dit artikel dat je een burn-out hebt dan is het belangrijk dat je hier niet te lang mee door blijft lopen. Praat met je ouders, je huisarts of een vertrouwenspersoon op school. Zij kunnen je helpen weer de oude ‘jij’ te worden.

Landelijke regelingen

Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Regelingen

Professionals die u kunnen helpen

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties